Modal content
×

T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI

WEB SİTESİ GİZLİLİK VE ÇEREZ POLİTİKASI

Web sitemizi ziyaret edenlerin kişisel verilerini 6698 sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu uyarınca işlemekte ve gizliliğini korumaktayız. Bu Web Sitesi Gizlilik ve Çerez Politikası ile ziyaretçilerin kişisel verilerinin işlenmesi, çerez politikası ve internet sitesi gizlilik ilkeleri belirlenmektedir.

Çerezler (cookies), küçük bilgileri saklayan küçük metin dosyalarıdır. Çerezler, ziyaret ettiğiniz internet siteleri tarafından, tarayıcılar aracılığıyla cihazınıza veya ağ sunucusuna depolanır. İnternet sitesi tarayıcınıza yüklendiğinde çerezler cihazınızda saklanır. Çerezler, internet sitesinin düzgün çalışmasını, daha güvenli hale getirilmesini, daha iyi kullanıcı deneyimi sunmasını sağlar. Oturum ve yerel depolama alanları da çerezlerle aynı amaç için kullanılır. İnternet sitemizde çerez bulunmamakta, oturum ve yerel depolama alanları çalışmaktadır.

Web sitemizin ziyaretçiler tarafından en verimli şekilde faydalanılması için çerezler kullanılmaktadır. Çerezler tercih edilmemesi halinde tarayıcı ayarlarından silinebilir ya da engellenebilir. Ancak bu web sitemizin performansını olumsuz etkileyebilir. Ziyaretçi tarayıcıdan çerez ayarlarını değiştirmediği sürece bu sitede çerez kullanımını kabul ettiği varsayılır.

1.Kişisel Verilerin İşlenme Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz aşağıda sıralanan amaçlarla T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından Kanun’un 5. ve 6. maddelerine uygun olarak işlenmektedir:

  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülen ticari faaliyetlerin yürütülmesi için gerekli çalışmaların yapılması ve buna bağlı iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerden ilgili kişileri faydalandırmak için gerekli çalışmaların yapılması ve ilgili iş süreçlerinin gerçekleştirilmesi,
  • T.C. İçişleri Bakanlığı tarafından sunulan ürün ve hizmetlerin ilgili kişilerin beğeni, kullanım alışkanlıkları ve ihtiyaçlarına göre özelleştirilerek ilgili kişilere önerilmesi ve tanıtılması.
 
2.Kişisel Verilerin Aktarıldığı Taraflar ve Aktarım Amacı

Web sitemizi ziyaret etmeniz dolayısıyla elde edilen kişisel verileriniz, kişisel verilerinizin işlenme amaçları doğrultusunda, iş ortaklarımıza, tedarikçilerimize kanunen yetkili kamu kurumlarına ve özel kişilere Kanun’un 8. ve 9. maddelerinde belirtilen kişisel veri işleme şartları ve amaçları kapsamında aktarılabilmektedir.

3.Kişisel Verilerin Toplanma Yöntemi

Çerezler, ziyaret edilen internet siteleri tarafından tarayıcılar aracılığıyla cihaza veya ağ sunucusuna depolanan küçük metin dosyalarıdır. Web sitemiz ziyaret edildiğinde, kişisel verilerin saklanması için herhangi bir çerez kullanılmamaktadır.

4.Çerezleri Kullanım Amacı

Web sitemiz birinci ve üçüncü taraf çerezleri kullanır. Birinci taraf çerezleri çoğunlukla web sitesinin doğru şekilde çalışması için gereklidir, kişisel verilerinizi tutmazlar. Üçüncü taraf çerezleri, web sitemizin performansını, etkileşimini, güvenliğini, reklamları ve sonucunda daha iyi bir hizmet sunmak için kullanılır. Kullanıcı deneyimi ve web sitemizle gelecekteki etkileşimleri hızlandırmaya yardımcı olur. Bu kapsamda çerezler;

İşlevsel: Bunlar, web sitemizdeki bazı önemli olmayan işlevlere yardımcı olan çerezlerdir. Bu işlevler arasında videolar gibi içerik yerleştirme veya web sitesindeki içerikleri sosyal medya platformlarında paylaşma yer alır.

Teknik olarak web sitemizde kullanılan çerez türleri aşağıdaki tabloda gösterilmektedir.

Oturum Çerezleri

(Session Cookies)

Oturum çerezleri ziyaretçilerimizin web sitemizi ziyaretleri süresince kullanılan, tarayıcı kapatıldıktan sonra silinen geçici çerezlerdir. Amacı ziyaretiniz süresince İnternet Sitesinin düzgün bir biçimde çalışmasının teminini sağlamaktır.

 

Web sitemizde çerez kullanılmasının başlıca amaçları aşağıda sıralanmaktadır:

  • • İnternet sitesinin işlevselliğini ve performansını arttırmak yoluyla sizlere sunulan hizmetleri geliştirmek,
5.Çerez Tercihlerini Kontrol Etme

Farklı tarayıcılar web siteleri tarafından kullanılan çerezleri engellemek ve silmek için farklı yöntemler sunar. Çerezleri engellemek / silmek için tarayıcı ayarları değiştirilmelidir. Tanımlama bilgilerinin nasıl yönetileceği ve silineceği hakkında daha fazla bilgi edinmek için www.allaboutcookies.org adresi ziyaret edilebilir. Ziyaretçi, tarayıcı ayarlarını değiştirerek çerezlere ilişkin tercihlerini kişiselleştirme imkânına sahiptir.  

6.Veri Sahiplerinin Hakları

Kanunun ilgili kişinin haklarını düzenleyen 11 inci maddesi kapsamındaki talepleri, Politika’da düzenlendiği şekilde, ayrıntısını Bakanlığımıza ileterek yapabilir. Talebin niteliğine göre en kısa sürede ve en geç otuz gün içinde başvuruları ücretsiz olarak sonuçlandırılır; ancak işlemin ayrıca bir maliyet gerektirmesi halinde Kişisel Verileri Koruma Kurulu tarafından belirlenecek tarifeye göre ücret talep edilebilir.

 

  • e-Devlet
  • İçişleri Bakanlığı
  • Kahramanmaraş

Valilikler

T.C. Onikişubat Kaymakamlığı
T.C. Onikişubat Kaymakamlığı
T.C. Onikişubat Kaymakamlığı
  • KAYMAKAMLIK
    Kaymakam Görev Yapmış Kaymakamlar Tarihçe Teşkilat Şeması Kaymakamlık Birimleri Komisyonlar Kurullar Bürolar Kurumsal Kimlik
  • ONİKİŞUBAT
  • MAHALLİ İDARELER
  • HİZMETLERİMİZ
    Hizmet Birimleri Kamu Hizmet Standartları İnternet Kafe İşlemleri Adli Sicil Belgesi İşlemleri Apostil İşlemleri Muhtar İşlemleri Silah Ruhsatı İşlemleri Dernek, Yardım Toplama ve Lokal İşlemleri 3091 Sayılı Kanun İşlemleri 4483 sayılı Kanun İşlemleri Başarı ve Teşekkür Belgeleri Standartları Vatandaş Memnuniyet Anketi
  • GÜNDEM
    Haberler Duyurular Basın Açıklamaları Etkinlikler Dosyalar Önemli Gün ve Haftalar
  • İLETİŞİM
°C
10
Mayıs2025
Parçalı Bulutlu
23
°C
5 Günlük Hava Tahmini
temizle
  • KAYMAKAMLIK
    • Kaymakam
    • Görev Yapmış Kaymakamlar
    • Tarihçe
    • Teşkilat Şeması
    • Kaymakamlık Birimleri
      • İlçe Yazı İşleri Müdürlüğü
      • İlçe Bilgi İşlem Şefliği
      • İlçe Hukuk İşleri Şefliği
      • İdare ve Denetim Şefliği
      • Evrak Şefliği
      • İşlemler Şefliği
    • Komisyonlar
    • Kurullar
    • Bürolar
    • Kurumsal Kimlik
  • ONİKİŞUBAT
  • MAHALLİ İDARELER
  • HİZMETLERİMİZ
    • Hizmet Birimleri
      • İlçe Jandarma Komutanlığı
      • İlçe Emniyet Müdürlüğü
      • İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü
      • İlçe Müftülüğü
      • Sosyal Yardımlaşma ve Dayanışma Vakfı Müdürlüğü
      • İlçe Mal Müdürlüğü
      • İlçe Sağlık Müdürlüğü
      • İlçe Tapu Müdürlüğü
      • İlçe Nüfus ve Vatandaşlık Müdürlüğü
      • İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü
      • Gençlik Hizmetleri ve Spor İlçe Müdürlüğü
    • Kamu Hizmet Standartları
    • İnternet Kafe İşlemleri
    • Adli Sicil Belgesi İşlemleri
    • Apostil İşlemleri
    • Muhtar İşlemleri
    • Silah Ruhsatı İşlemleri
    • Dernek, Yardım Toplama ve Lokal İşlemleri
    • 3091 Sayılı Kanun İşlemleri
    • 4483 sayılı Kanun İşlemleri
    • Başarı ve Teşekkür Belgeleri Standartları
    • Vatandaş Memnuniyet Anketi
  • GÜNDEM
    • Haberler
    • Duyurular
    • Basın Açıklamaları
    • Etkinlikler
    • Dosyalar
    • Önemli Gün ve Haftalar
  • İLETİŞİM
 

4483 Sayılı Kanun İşlemleri

19.08.2024

 

 
4483 SAYILI MEMURLAR VE DİĞER KAMU GÖREVLİLERİNİN YARGILANMASI HAKKINDA KANUN VE UYGULANMASI

  • Anayasa 129. madde 6 fıkrası “Memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında işledikleri iddia edilen suçlardan ötürü ceza kovuşturması açılması, kanunla belirlenen istisnalar dışında, kanunun gösterdiği idarî merciin iznine bağlıdır.”  ve 657 sayılı DMK 24. maddesinin “Devlet memurlarının görevleri ile ilgili veya görevleri sırasında işledikleri suçlardan dolayı soruşturma ve kovuşturma yapılması ve haklarında dava açılması özel hükümlere tabidir. hükümleri gereği kanunun gösterdiği idari merciinin izini olmadan memurlar ve kamu görevlileri hakkında işlediği iddia edilen suçlardan ötürü ceza soruşturması  açılamayacak, izin olmadan memur ve kamu görevlileri yargılanamayacaktır.  
 
  • Anayasa’nın 129. maddesine yer alan bu hükümden yola çıkarak kamu görevlilerinin soruşturma usullerini düzenleyen 4483 sayılı Memurlar Ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun çıkartılmıştır. 

AMAÇ


  • Madde 1 – Bu Kanunun amacı, memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri sebebiyle işledikleri suçlardan dolayı yargılanabilmeleri için izin vermeye yetkili mercileri belirtmek ve izlenecek usulü düzenlemektir.

KAPSAM


  • Madde 2 – Bu Kanun, Devletin ve diğer kamu tüzel kişilerinin genel idare esaslarına göre yürüttükleri kamu hizmetlerinin gerektirdiği asli ve sürekli görevleri ifa eden memurlar ve diğer kamu görevlilerinin görevleri sebebiyle işledikleri suçlar hakkında uygulanır.

Görevleri ve sıfatları sebebiyle özel soruşturma ve kovuşturma usullerine tabi olanlara ilişkin kanun hükümleri ile suçun niteliği yönünden kanunlarda gösterilen soruşturma ve kovuşturma usullerine ilişkin hükümler saklıdır.

Ağır cezayı gerektiren suçüstü hali genel hükümlere tabidir.

Disiplin hükümleri saklıdır.

(Ek: 2/1/2003-4778/33 md.) 765 sayılı Türk Ceza Kanununun 243 ve 245 inci maddeleri ile 1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 154 üncü maddesinin dördüncü fıkrası kapsamında açılacak soruşturma ve kovuşturmalarda bu Kanun hükümleri uygulanmaz.

 

KANUN KAPSAMINDA “BULUNAN” GÖREVLİLER


1- Memurlar

657 sayılı Kanun’un 4üncü maddesinde tanımlanmıştır: “… Mevcut kuruluş biçimine bakılmaksızın, Devlet ve diğer kamu tüzel kişiliklerince genel idare esaslarına göre yürütülen asli ve sürekli kamu hizmetlerini ifa ile görevlendirilenler, bu Kanunun uygulanmasında memur sayılır. Yukarıdaki tanımlananlar dışındaki kurumlarda genel politika tespiti, araştırma, planlama, programlama, yönetim ve denetim gibi işlerde görevli ve yetkili olanlarda memur sayılır..”

2- Diğer Kamu Görevlileri  

Yargı kararları ile tanımlanmaya çalışılmıştır: “… Memurlar gibi hukuki şart olarak bir atama işlemine tabi tutulan ve idareyle aralarındaki ilişkinin önceden belirlenmiş bir statü içinde olması gereken memurlar dışında kalan kamu görevlileridir…”   

Diğer kamu görevlileri tanımından, genellikle seçimle kamu görevlerine gelenler anlaşılmalıdır.

3- Kadro Karşılığı Çalıştırılan Sözleşmeli Personel

657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde tanımlanmıştır:  “… Kalkınma planı, yıllık program ve iş programlarında yer alan önemli projelerin hazırlanması, gerçekleştirilmesi, işletilmesi için şart olan zaruri ve istisnai hallere münhasır olmak üzere özel bir meslek bilgisine ve ihtisasına ihtiyaç gösteren geçici işlerde sözleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kamu hizmeti görevlileridir…” 

 

KANUN KAPSAMINDA “BULUNMAYAN” GÖREVLİLER


1-Geçici Personel 657 sayılı Kanun 4 üncü maddesinde tanımlanmıştır:  “… Bir yıldan az süreli veya mevsimlik hizmet olduğuna Devlet Personel Başkanlığı ve Maliye Bakanlığının görüşlerine dayanılarak Bakanlar Kurulunca karar verilen görevlerde ve belirtilen ücret ve adet sınırları içinde sözleşme ile çalıştırılan ve işçi sayılmayan kimselerdir…”
 
2-İşçiler 657 sayılı Kanun’un 4 üncü maddesinde tanımlanmıştır: “… Memur, sözleşmeli personel ve geçici personel dışında kalan ve ilgili mevzuatı gereğince tahsis edilen sürekli işçi kadrolarında belirsiz süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan sürekli işçiler ile mevsimlik veya kampanya işlerinde ya da orman yangınıyla mücadele hizmetlerinde ilgili mevzuatına göre geçici iş pozisyonlarında altı aydan az olmak üzere belirli süreli iş sözleşmeleriyle çalıştırılan geçici işçilerdir…”
 
3-Görevleri ve Sıfatları Sebebiyle Farklı Soruşturma Usulüne Tabi Olanlar: Anayasa ve ilgili kanunlar nedeniyle; Cumhurbaşkanı, Başbakan, Bakanlar, Milletvekilleri, Anayasa Mahkemesi Başkan ve Üyeleri, Yargıtay Başkan ve Üyeleri, Danıştay Başkan ve Üyeleri, Sayıştay Başkan ve Üyeleri, Hakimler ve Savcılar, Askeri Personel, Yüksek Öğretim Kurumları Personeli, Avukatlar, Noterler farklı soruşturma usullerine tabidirler. 
 

KANUN KAPSAMINA “GİREN” SUÇLAR


Görev: Memur ve diğer kamu görevlilerine kanun, tüzük ve yönetmelikler ile 657 sayılı Kanunun 11 nci maddesine göre verilen idari işlerdir.  

Suç: Türk Ceza Kanunu ile ceza hükmü içeren diğer kanunlarda suç olarak tanımlanan eylemlerdir.

Görev Sebebiyle İşlenen Suç: Memurlar ve diğer kamu görevlilerinin idari nitelikteki memuriyet görevlerinin yapılması ya da yapılmaması sebebiyle işledikleri suçlardır.

  • Haksız Arama (120. md.)
  • Dilekçe Hakkının Kullanılmasının Engellenmesi (121.md)
  • Ayırımcılık (122.md)
  • Hayatın Gizliliğini İhlâl(134.md)
  • Kişisel Verilerin Kaydedilmesi (135.md)
  • Verileri Hukuka Aykırı Olarak Verme veya Ele Geçirme (136.md)
  • Verileri Yok Etmeme (138.md)
  • İmar Kirliliğine Neden Olma (184.md)
  • Resmi Belgede Sahtecilik Suçu (204.md)
  • Denetim Görevinin İhmali (251.md)
  • Görevi Kötüye Kullanma (257.md)
  • Göreve İlişkin Sırrın Açıklanması (258.md)
  • Kişilerin Malları Üzerinde Usulsüz Tasarruf (261.md)
  • Kamu Görevinin Usulsüz Olarak Üstlenilmesi (262.md)
  • Kamu Görevine Ait Araç ve Gereçleri Suçta Kullanma(266.md)
  • Suç Delillerini Yok Etme, Gizleme veya Değiştirme (281.md)
  • Suçluyu Kayırma (283.md)
  • Tutuklu, Hükümlü veya Suç Delillerini Bildirmeme (284.md)
  • Gizliliğin İhlâli (285.md)
  • Genital Muayene (287.md)
 

KANUN KAPSAMINA “GİRMEYEN” SUÇLAR


Ağır Ceza: Kanunların ayrıca görevli kıldığı haller saklı kalmak üzere ağırlaştırılmış müebbet hapis, müebbet hapis ve on yıldan fazla olan hapis cezalarını gerektiren suçlar.
Suçüstü Hali: İşlenmekte olan suçlar ile henüz işlendiği için yakalanan kişinin, fiilin kısa bir süre önce işlendiğine ilişkin delillerle yakalanan kişinin, İşledikleri suçlardır. 
Disiplin Suçları: Kamu görevlileri için ilgili mevzuatla öngörülen “disiplin hükümleri” bu Kanun kapsamında değildir. Fiilin ayrıca disiplin suçu olması halinde, ilgili mevzuata göre disiplin soruşturması yapılır.
İşkence ve Eziyet Suçları: 4483 sayılı Kanunda yer alan 765 sayılı TCK’nun 243 ve 245 ile 1412 sayılı CMUK’nun 154 üncü maddeleri,   5237 sayılı TCK’nun “işkence” başlıklı 94, 5237 sayılı TCK’nun “neticesi sebebiyle ağırlaştırılmış işkence” başlıklı 95, 5237 sayılı TCK’nun “eziyet” başlıklı 96, 5237 sayılı TCK’nun “zor kullanma yetkisine ilişkin sınırın aşılması” başlıklı 256 ncı maddeleri, 5271 sayılı CMK’nun “Cumhuriyet savcısının görev ve yetkileri” başlıklı 161 inci maddelerine karşılık gelmektedir.
3628 Sayılı Mal Bildiriminde Bulunulması, Rüşvet ve Yolsuzluklarla Mücadele Kanunu: Süresinde Mal Bildiriminde Bulunmamak, Mal Bildirimi İçeriğini Açıklamak, Gerçeğe Aykırı Beyanda Bulunmak, Haksız Mal Edinmek, Kaçırmak ve Gizlemek,  -İrtikap, Rüşvet, Basit ve Nitelikli Zimmet, Görev Sırasında veya Görevden Dolayı Kaçakçılık, Resmi İhale ve Alım ve Satımlara Fesat Karıştırmak, Devlet Sırlarının Açıklamak veya Açıklanmasına Sebebiyet Vermek. 4389 sayılı Bankalar Kanununda Yazılı Suçlar. 
5816 Sayılı Atatürk Aleyhine İşlenen Suçlar Hakkında Kanun 
298 Sayılı Seçimlerin Temel Hükümleri ve Seçmen Kütükleri Hak. Kanun 
3713 Sayılı Terörle Mücadele Kanunu

 

İZİN VERMEYE YETKİLİ MERCİLER


Madde 3 – Soruşturma izni yetkisi,  
a) İlçede görevli memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında kaymakam, 
b) İlde ve merkez ilçede görevli memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında vali,
 

İŞLEME KONULMAYACAK İHBAR VE ŞİKAYETLER


1-Memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında yapılan soyut ve genel nitelikteki ihbar ve şikâyetler,
2-İhbar veya şikâyetlerde kişi veya olay belirtilmemesi,
 

ÖN İNCELEME


Ön inceleme, izin vermeye yetkili merci tarafından bizzat yapılabileceği gibi, görevlendireceği bir veya birkaç denetim elemanı veya hakkında inceleme yapılanın üstü konumundaki memur ve kamu görevlilerinden biri veya birkaçı eliyle de yaptırılabilir. İnceleme yapacakların, izin vermeye yetkili merciin bulunduğu kamu kurum veya kuruluşunun içerisinden belirlenmesi esastır. İşin özelliğine göre bu merci, anılan incelemenin başka bir kamu kurum veya kuruluşunun elemanlarıyla yaptırılmasını da ilgili kuruluştan isteyebilir. Bu isteğin yerine getirilmesi, ilgili kuruluşun takdirine bağlıdır.
Yargı mensupları ile yargı kuruluşlarında çalışanlar ve askerler, başka mercilerin ön incelemelerinde görevlendirilemez.
Ön inceleme ile görevlendirilen kişiler birden fazla ise içlerinden biri başkan olarak belirlenir.
Mükerrer Ön İnceleme: Cumhuriyet Başsavcılıkları ile izin vermeye yetkili merciler ihbar ve şikayet hakkında daha önce sonuçlandırılmış bir ön inceleme olması halinde müracaatı işleme koymazlar.
Daha önceki ön incelemenin sonucunu etkileyecek yeni bir belge sunarsa müracaat işleme konabilir.
 

ÖN İNCELEME YAPANLARIN YETKİSİ VE RAPOR


Ön incelemeciler bakanlık müfettişleri ve kendilerini görevlendiren merciin tüm yetkilerine sahiptir.
Ön İncelemeciler 4483 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hususlarda Ceza Muhakemeleri Kanununa (CMK) göre işlem yapabilirler.
Ön İncelemeciler, hakkında inceleme yapılan memur veya diğer kamu görevlisinin ifadesini de almak suretiyle yetkileri dahilinde bulunan gerekli bilgi ve belgeleri toplayıp, görüşlerini içeren bir rapor düzenleyerek durumu izin vermeye yetkili mercie sunarlar.
Yetkili merci bu rapor üzerine soruşturma izni verilmesine veya verilmemesine karar verir. Bu kararlarda gerekçe gösterilmesi zorunludur.
 

ÖN İNCELEMELERİN CMK'YE GÖRE KULLANABİLECEKLERİ YETKİLER


Ön incelemeciler, 4483 sayılı kanunda hüküm bulunmayan hallerde CMK hükümlerine işlem yapabileceklerdir. Bunlar;
Yeminli katip bulundurma: 5271 Sayılı Kanunun 169. maddesine göre ihbar yada şikayetçilerin, tanıkların, haklarında işlem yapılanların ifadelerini tutanağa bağlamak, bilirkişi görevlendirmesi, keşif yapılması, tutanak düzenlenmesi gibi işlemlerde yeminli katip bulundurulması gerekir.
İhbar ya da şikayetçinin ifadesini alma: 5271 sayılı kanunun 158 inci maddesinde suça ilişkin ihbar ve şikayetler, Cumhuriyet Başsavcılığına veya kolluk makamlarına yapılabilir. Ancak 4483 sayılı kanun özel bir kanun olduğu için kanun kapsamına giren suçlar ve görevliler için ihbar ve şikayetlerin belirlenen usul ve işlemler yapıldıktan sonra savcılığa gönderilir.
Yeminli tanık dinleme: İhbarcı ve şikayetçi dışındaki olayla ilgili bilgi sahibi olan kişidir. CMK’nın 43-61. maddelerinde düzenlenmiştir.
Bilgi ve Belgelerin Toplanması: Ön incelemeciler ön incelemenin başında, yetkiler dâhilindeki konuya ilişkin bilgi ve belgelerin ilgili kurum ve kuruluşlardan isteyebilir.
Bilirkişi Atama: Çözümü uzmanlık, özel ve teknik bir bilgiyi gerektiren hallerde bilirkişiye başvurulur. CMK’nun 62-73. maddelerinde düzenlenmiştir.
Tutanak Düzenleme: CMK 169 ıncı maddesi ‘her soruşturma işleminin tutanağa bağlanacağı’ hükmü vardır. Bundan dolayı ön inceleme sırasında yürütülen her türlü işlem tutanağa bağlanır. İfade Tutanağı, Tespit Tutanağı, Keşif Tutanağı, Bilirkişi Atama Tutanağı gibi.
Keşif: Suç konusu delillerin ve olay yerinin araştırılması, incelenmesi, olayla ilgili verileri bir bütün olarak ele almak için yerinde yapılan tespit çalışmasıdır. Keşif, CMK’nın 83 ve 84. maddelerinde düzenlenmiştir.
Yer gösterme: Suç hakkında açıklamada bulunmuş olan şüpheliye yer gösterme işlemi yaptırabilir. Böylelikle iddia konusu olay, hukuki bir zemine kavuşmuş olur. CMK 85 inci maddesinde getirilen yeni düzenlemelerdendir. İdari makamlarca keşfe ve yer göstermeye başvurulması gecikmesinde sakınca bulunan hallerde olmalıdır. Her ikisine başvurulduğunda tutanağa bağlanır.
İstinabe Usulünü Kullanma: Ön inceleme sırasında görev yapılan yerin dışında ihbarcı yada şikayetçinin ifadesinin alınması, tanık dinlenmesi söz konusu olursa istinabe yoluna başvurulabilir.
 

ÖN İNCELEMELERİN CMK'YE GÖRE KULLANAMAYACAKLARI YETKİLER


• Arama el koyma (CMK 116-134-Hakim, acil hallerde savcı, savcıya ulaşılmıyorsa kolluk amiri)
• Moleküler Genetik İnceleme (CMK 76-Hakim kararı)
• Fizik Kimliğinin Tespiti (CMK81-Savcı)
• Ölü Kimliğini Belirleme, Adli Muayene, Otopsi (CMK 86-87-Savcı)
• Zehirlenme Şüphesi (CMK 89- Savcı)
• Adli Kontrol (CMK 109-115,-Hakim)
• Telekomünikasyon Yoluyla Yapılan İletişimi Denetleme (CMK 135-137,-Ağır Ceza Mahkemesi)
• Gizli Soruşturmacı Görevlendirme ve Teknik Araçlarla İzleme (CMK 139-140-Ağır Ceza Mahkemesi)
 
Ön İnceleme Raporu:
Ön İnceleme Raporu, kısaca ön incelemeciler tarafından hazırlanan, ön incelemecilerin görüşünü içeren, gerçeklerin ortaya çıkarılmasını sağlayan, soruşturma izin vermeye yetkili mercilere sunulan rapordur.
Ön inceleme konusu fiilin aynı zamanda disiplin suçu niteliğinde olması veya tazmini gerektirmesi halinde, ayrıca disiplin veya tazmin raporu düzenlenir.
Birden çok kişi tarafından yapılan ön incelemede farklı görüşlerin bulunması halinde bu husus raporda gerekçesiyle ayrı ayrı belirtilir.
Yetkili merci, soruşturma izni konusundaki kararını suçun öğrenilmesinden itibaren ön inceleme dahil en geç otuz gün içinde verir. Bu süre zorunlu hallerde onbeş günü geçmemek üzere bir defa uzatılabilir.
Yetkili mercii tarafından suç iddiasının öğrenilme tarihi ön inceleme emrinin verildiği tarih olarak kabul edilmektedir. Yetkili merci bu tarihten itibaren en geç 45 içinde karar vermelidir.
Yetkili merci soruşturma izni verilmesi ya da soruşturma izni verilmemesi kararı verir.
 
Soruşturma İzninin Kapsamı:
Soruşturma onayında; kimler hakkında soruşturma yapılacağı ve soruşturulacak konuyu açıkça ortaya konulmalıdır.
Ön inceleme onayından başka kişilerinde iddia konusu olaylara katıldıkları anlaşılması halinde yeni bir inceleme onayı alınmaksızın ön incelemeye dahil edilirler. (Suçun şerikleri alt dereceli memurlar ise)
Soruşturması sırasında izin verilen olay ve konudan tamamen ayrı veya farklı bir suç olarak nitelendirilecek fiil ortaya çıktığında yeniden izin alınır.
Soruşturma sırasında izin verilen suçla bağlantılı başka suçlar işlendiği anlaşılırsa yeniden soruşturma izni istenmeyecektir.
Suçun hukuki niteliğinin değişmesi yeniden izin alınmasını gerektirmez.
 

İTİRAZ


Yetkili merci, kararlarını cumhuriyet başsavcılığına, hakkında ön inceleme yapılan görevliye varsa şikayetçiye bildirilecektir.
Soruşturma izni verilmesi kararına karşı hakkında ön inceleme yapılan görevli,
Soruşturma izni verilmemesi kararına karşı Cumhuriyet Başsavcılığı ve şikayetçi,
İzin vermeye yetkili merciler tarafından verilen işleme koymama kararına karşı da şikâyetçi, (20/08/2016 tarih ve 6745 sayılı Kanun 44 mad) itiraz yoluna gidebilir.
İtiraz süresi kararın ilgilisine tebliğinden itibaren 10 gündür. Tebliğe ilişkin hükümler 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre yapılır.

Tevdi raporu hangi durumlarda düzenlenir?
Ön inceleme sırasında suç konusunun 4483 sayılı Kanun kapsamında olmadığının anlaşılması halinde, ön inceleme yapmakla görevlendirilenler bu konuda “Tevdi Raporu” düzenlerler. Bu hususla ilgili olarak ayrıca ön inceleme raporu düzenlenmez. Ancak, ön inceleme onayı alan birim tarafından ön inceleme talebinde bulunan Cumhuriyet başsavcılığına veya ilgili kuruma bu tevdi raporunun bir örneği üst yazı ekinde gönderilir.
İşleme konulmayacak ihbar ve şikâyetler nelerdir?
4483 sayılı Kanunun 4. maddesinin 3. ve 4. fıkraları gereğince, memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında yapılacak ihbar ve şikâyetlerin soyut ve genel nitelikte olmaması, ihbar veya şikâyetlerde kişi ve/veya olay belirtilmesi zorunludur. Bu ibareye aykırı bulunan ihbar ve şikâyetler Cumhuriyet başsavcıları ve izin vermeye yetkili merciler tarafından işleme konulmaz ve durum, ihbar veya şikâyette bulunana bildirilir.
Ön incelemeci olarak görevlendirilenlerin yetkileri nelerdir?
Ön inceleme ile görevlendirilen kişi veya kişiler, bakanlık müfettişleri ile kendilerini görevlendiren merciin bütün yetkilerini haiz olup, 4483 sayılı Kanunda hüküm bulunmayan hususlarda Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununa göre işlem yapabilirler.
Ön inceleme esnasında istinabe usulüne ne zaman başvurulur?
Ön incelemede ifadelerin yüz yüze alınması esastır. Ancak, zorunlu hâllerde soruşturmacı tarafından yüz yüze ifade alınamaması durumunda, düzenlenecek bir talimata göre, ifadesi alınacak kişilerin görev yaptığı yerdeki bir yetkiliye de ifadenin aldırılması mümkündür. Ön inceleme ile görevlendirilen kişiler, zorunluluk hallerinde muhbir veya müştekilerle tanıkların ifadelerini Ceza Muhakemeleri Usulü Kanununun 154. maddesi uyarınca görevlendirecekleri naipler aracılığıyla ve istinabe suretiyle alabilirler. Bu gibi durumlarda, naiplerin, yeminli kâtip bulundurma ve tutanak düzenleme işlerinde usule uygun hareket etmeleri, ön inceleme ile görevlendirilenler tarafından sağlanır.
Ön incelemede karar verme süresi kaç gündür?
Yetkili merci, soruşturma izni konusundaki kararını suçu öğrendiği tarihten itibaren ön inceleme dahil en geç otuz gün içinde verir. Bu süre, zorunlu hallerde on beş günü geçmemek üzere bir defa uzatılabilir.
Hangi memurların yargılanması idari merci iznine bağlıdır?
Kural olarak tüm kamu personelinin görevle ilgili suçlardan yargılanması idari merci iznine bağlıdır. Bununla birlikte hakimler ve savcılar, öğretim üyeleri ve TSK personeli gibi bazı kamu görevlileri kendi özel kanunlarındaki soruşturma usulüne tabidirler. Özel kanunlarında farklı soruşturma usulüne tabi olanlar dışındaki tüm kamu personeli 4483 sayılı Memurlar ve Diğer Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanuna tabidir.
Kamu işçileri ve sözleşmeli personelin soruşturulması da izne tabi midir?
Memurlarla birlikte diğer kamu görevlileri de, yani kamu işçileri ve sözleşmeli personel de 4483 sayılı Kanun kapsamındadır, bunların görevle ilgili suçlarının soruşturulması da idari izne bağlıdır.
Memurların işlediği hangi suçlar için soruşturma izni alınması gerekir?
Memurların ve diğer kamu görevlilerinin görevleri nedeniyle işledikleri suçların soruşturulması için idari merci izni gerekir. Görevle ilgili olmayan suçlar kamu personeli tarafından görev yerinde ve görev sırasında işlenmiş olsa bile izin aranmaksızın doğrudan soruşturulur.
Soruşturma izni verilmesi ya da verilmemesi kararlarına itiraz edilebilir mi?
Soruşturma izni verilmesine ilişkin karara karşı hakkında inceleme yapılan memur veya diğer kamu görevlisi;
Soruşturma izni verilmemesine ilişkin karara karşı ise Cumhuriyet başsavcılığı veya şikayetçi, izin vermeye yetkili merciler tarafından verilen işleme koymama kararına karşı da şikâyetçi itiraz yoluna gidebilir.
İtiraz süresi ne kadardır ve nereye itiraz edilir?
İtiraz süresi, yetkili merciin kararının tebliğinden itibaren on gündür. İtiraz kamu personelinin statüsüne göre Danıştay İkinci Dairesine ya da yetkili merciin yargı çevresinde bulunduğu bölge idare mahkemesine yapılır.
Kamu Görevlilerinin Yargılanması Kanunu'na göre soruşturma izni kararlarına yapılan itirazlar ne kadar sürede karara bağlanır?
İtiraza, 4483 Sayılı Kanunun 3.maddesinin (e), (f), (g) (Cumhurbaşkanınca verilen izin hariç) ve (h) bentlerinde sayılanlar için Danıştay İkinci Dairesi, diğerleri için yetkili merciin yargı çevresinde bulunduğu Bölge İdare Mahkemesi bakar. İtirazlar, öncelikle incelenir ve en geç üç ay içinde karara bağlanır. Verilen kararlar kesindir.
Daha fazla göster

İLGİLİ MEVZUAT


Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Kanun
Kamu Görevlilerinin Yargılanması Hakkında Yönergeler
Ön İnceleme İfade Tutanağı
 
 

İLETİŞİM



 

https://www.tccb.gov.tr/
https://www.icisleri.gov.tr/
https://www.turkiye.gov.tr/
https://www.cimer.gov.tr/
 
  • Resmi Gazete
  • Bilgi Edinme
  • Muhtar Bilgi Sistemi
  • Kurumsal e-posta
  • e-içişleri Projesi
Oruç Reis Mahallesi 52029. Sokak No:16 A Onikişubat/Kahramanmaraş
Telefon: 0 (344) 223 88 99 Fax: 0 (344) 223 55 74
 
Sizlere daha iyi hizmet verebilmek için sitemizde çerezlere yer veriyoruz 🍪 Çerez politikamız hakkında bilgi edinmek için tıklayınız